torstai 25. huhtikuuta 2013

 Laadullisesti huonot  kuvat tällä kertaa, mutta niin on osin nuo paljastuvat näkymätkin viemäröinnin osalta. Vanhaa, puhkikulunutta. Sanon,että on jo aikakin tämän remontin, vaikka se edelleen ainakin allekirjoittanutta jopa hirvittääkin.
Ei tämä se maailman paras setti asumisessa ole, ei lain.  Ensi maanantaina alkaa huoneistojen osalta tuo purku, joka tarkoittaa mm.sitä,että poijat astelevat minun asuntooni puoli seiskalta. Karkaan sitä ennen kaiketi töihin!
Purkukatselmuksen yhteydessä saimme urakoitsilta muistilapun, kuinka toimia, ennen remonttia. Miten valmistella asunto remonttiin.
Tyhjennä eteinen.
Mieti eteisen  laput ja niiden korkeudet- jos roikkuvia- ja jos esmes keittiöremppa tehdään- kuten minulla.
Tyhjennä kylppäri ja wc tila tavarasta, muutoin niitä ei enää ole. Asukkaan pitää muistaa oma velvollisuutensa, silä kaikki tekemätön hidastaa  koko työtä- koko taloyhtiön osalta, oskaan kyse ei ole vain yhdestä asunnosta.
Tämä on ketjureaktio.
Tuuppaa johonkin nurkkaan itse itsellesi '' Postilaatikko'', jonne kaikki  talouteen saapuva posti voidaan nakata.
Suojaa omaisuutesi.  Tietenkin arvokkaammat pois silmistä- ja piiloon, sillä aina on vaara- vaikka kuink aollaan huolehdittu työmaan turvallisuudesta ja lukituksista,että jotain tapahtuu. Aina on.
Mieti sähkölaitteet. Pakastin, jos mahdollista,sulata.  Aina helpompaa. Samoin poistuu riski tuotteiden pilalle menemisestä- se  ei ole urakoitsijan vastuulla.
 Vaatteet on kimurantti juttu? Vaikka teippaat vaatekaappisi, niin kun betonipölystä on kyse, niin terve. Ei ole paikkaa, minne se ei mene. Rakenteiden raosta, alipaineen takia, mistä tahansa. Ei ole  kohtaa huoneistossa, johon pöly ei yllä.
Tärkeimmät asiattuon täihin, tai laitan ilmatiiviiseen laatikkoon, ja teippaan muovilaatikon reunat vielä. Silloin olen tehnyt kaiken voitavani ja suojaus toimii, muutoin ei.
Minua mietityttää kovasti ja eniten se,onko minulla ja sähkösuunnittelijalla kaikki ok? Muistinko kaiken? Mitä minä oikeastaan teinkään? Minne minä halusin ja mitä- se on helpoin asia, sillä olen piirtänyt todellakin tusseilla seiniin.
Mutta kysyinkö,muistinko silti?
Jos on mahdollista,ehkä en sittenkään karkaa töihin, vaan olen kotona, ja varmistan,että kaikki on kunnossa- ja vastaanotan poijat itse. Kuka tietää?

Tilannehan muuttui ihan kokonaan,sillä pätinkin jäädä kotiin asumaan remontin ajaksi. Miksi? Siksi.
Olen neljäkymmentäviisi vuotias, ja minulla ei kestä hermon edes oman tyttäreni luona asumista. Olen liian mukavuudenhaluinen ja itsellinen. Pystyn paremmin kontrolloimaan tehtyjä asioita, olemaan tarvittaessa paremmin saatavilla, ja varmistaa ettei typeriä infokatkoja tule.
Tilannetta helpottaa se,että olen asunut yhden remontin ja tiedän kuinka paskaa se on. Tämä on enää pikkujuttu, kuitenkin.
Minun asuntoni suurin tekeminen keskittyy sähköihin ja niiden roiloamiseen, ja senkin olen suunnitellut helpoksi. Se on se likaisin asia myös. Ei keittiön  rakentaminen kummoinen juttu ole verrattuna siihen,että Hilti uppoaa kaksikymmentä senttiä alaspäin omassa asunnossa. Silloin tietää olevansa.

Ennen kaikkea minua ärsyttää suuresti, jos olen itse jättänyt jonkun asian epäselväksi. Ettei iskuryhmä tiedä- mitä,kuink aj miten asia tulisi hoitaa. Silloin on aina vaara,että menee asia kurttuun ja sukat myttyrälle. Ja kenen syy? Haluaisin sanoa,että olosuhteiden,mutta joudun ottamaan peilin käteeni ja toteamaan,että ihan oma..
Ruutupaperilla on talouslaskelma, joka ei pidä paikkaansa. Onneksi kevät on hyvää,oikein hyvää aikaa paastota ja kiskoa vyötä tiukemmalle.
Remontointi on kallista. Raha kannattaa käyttää hyvin,kun sen tekee.
Kotitalousvähennyskannattaa muistaa käyttää- vaikka on erehdyttävää luulla,että jos yksinasuva maksaa 2000e tänä vuonna työn osuuksia erilaisista laskuista, niin saisi tuon saman hyödyn ensi vuoden verotuksessa. In your dreams.  Sivuilta kannattaa tsekata tuo kaava, itse asiassa hyötyosuus on siis tuo sivuilla mainittu 45%. Sanonko, mistä on kotoisin tuo asia!
Tarkkana saa olla, todella!
Senpä takia jokikinen työnosuudesta kertova kuitti ja lippulappu kannattaa pitää tallessa, ja liittää ilmoitukseen. Tai sitten- kun remontti on ohi, käydä verotoimistossa lasketuttamassa uusi prosentti itselle, ja ottaa tuo verohyöty sman vuoden aikana itselle käyttöön.
Itse käytän sen aina seuraavana vuotena.
Sitten mietitään, miksi harmaa talous kukoistaa, ihan ministeritasoa myöden.

Onneksi osakas on kuitenkin enemmän ja enemmän vastussa tekemistään.

Tuolta paras ja ajantasalla oleva tieto oikeastaan mihin tahansa kiinteistössä askarruttavaan asiaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti